ONTHULLING VAN DE NIEUWE RANGE ROVER: ADEMBENEMENDE MODERNITEIT, ONGEËVENAARD RAFFINEMENT EN TOONAANGEVENDE CAPACITEITEN

• Trouw aan zijn roots: de nieuwe Range Rover geeft het goede voorbeeld met een adembenemende moderniteit, een ongeëvenaard raffinement en de toonaangevende Land Rover-capaciteiten als resultaat van ruim vijftig jaar evolutie
  • Moderne luxe: de nieuwe Range Rover onderscheidt zich door zijn uitstraling en formele look, met harmonieuze proporties, oppervlakken en lijnen
  • Materiaalkeuze: de luxueuze alternatieven voor traditioneel leder omvatten een nieuwe hoogwaardige stof die Ultrafabrics™ combineert met de wolmix van Kvadrat™
  • Personalisering: de nieuwe Range Rover SV (beschikbaar vanaf 2022) is een weergaloze interpretatie van de luxe en personaliseringsmogelijkheden van de Range Rover, met de hand vervaardigd door Special Vehicle Operations
  • Ongeëvenaard raffinement: de ingenieurs hebben de cognitieve belasting van de bestuurder op elk punt verminderd, terwijl de nieuwste generatie hoofdsteunluidsprekers met noise-cancelling het ultieme raffinement creëren
  • Perfect evenwicht: de geïntegreerde chassiscontrole met Dynamic Response Pro garandeert een superieur rijcomfort met behulp van de elektronische luchtvering, die de wagen met behulp van eHorizon-gegevens voorbereidt op bochten
  • Dynamische wendbaarheid: de standaard vierwielbesturing combineert een superieure stabiliteit bij hoge snelheden met een uitzonderlijke wendbaarheid bij lage snelheden en een draaicirkel van minder dan 11 meter3
  • Ruime keuze: de nieuwe MLA-Flex-architectuur geeft de koetswerkversies met standaard en verlengde wielbasis luxueuze interieurs met vier, vijf of zeven plaatsen en een gamma geëlektrificeerde aandrijflijnen
  • Zuiver elektrisch: de batterijaangedreven elektrische Range Rover gaat in 2024 in première, wanneer Land Rover de nieuwe ‘Reimagine’-strategie implementeert met een zuiver elektrische aandrijving voor zijn originele luxe-SUV
  • Uitgebreid PHEV-gamma: de nieuwe, 374 kW/510 pk en 323kW/440 pk sterke oplaadbare hybrideversies kunnen 100 kilometer zuiver elektrisch rijden, fluisterstil en met een ​
    CO2-uitstoot van minder dan 30 g/km1 vooreen serene en efficiënte rijervaring (beschikbaar vanaf 2022)
  • Serene prestaties: de nieuwe V8 Twin Turbo-benzinemotor met 530 pk staat garant voor het typische Range Rover-rijgedrag, terwijl de Dynamic Launch-functie de wagen in nauwelijks 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u stuwt
  • Oase van rust: Cabin Air Purification Pro is uitgerust met PM2.5-filteringen ​
    nanoeTM X-technologie, die geuren, bacteriën en allergenen (waaronder het SARS-CoV-2-virus) aanzienlijk helpt te verminderen2
  • De Nieuwe Range Rover is in België verkrijgbaar vanaf € 123.800. Meer info op www.landrover.be

26 oktober 2021, Antwerpen – De elegante nieuwe Range Rover vestigt nieuwe normen op het gebied van moderne luxe door klanten meer raffinement, keuze en personaliseringsmogelijkheden te bieden dan ooit tevoren.

De Range Rover is de originele luxe-SUV en staat al vijftig jaar aan de top van zijn segment door sereen comfort en evenwicht te combineren met onstuitbare capaciteiten. Het nieuwe model is de meest begeerlijke Range Rover tot nog toe en verenigt een adembenemende moderniteit en esthetische elegantie met technologische verfijning en naadloze connectiviteit.

Met een gamma efficiënte ‘mild hybrid’- en ‘plug-in hybrid’-aandrijvingen en een zuiver elektrische Range Rover die het gamma in 2024 zal vervoegen, voelt de nieuwe Range Rover zich in elke omgeving thuis. En dan hebben we het nog niet over de keuze tussen vier, vijf of zeven plaatsen voor de koetswerken met standaard en verlengde wielbasis.

Thierry Bolloré, Chief Executive Officer van Jaguar Land Rover, vertelde: “De nieuwe Range Rover vertolkt op schitterende wijze onze visie om 's werelds meest verleidelijke luxewagens te creëren voor de meest kritische klanten. Hij schrijft het volgende hoofdstuk in het unieke verhaal van baanbrekende innovaties, dat al meer dan vijftig jaar het handelsmerk van Range Rover is.”

De nieuwe flexibele Modular Longitudinal Architecture (MLA-Flex) van Land Rover benadrukt elk aspect van deze luxe-SUV, van zijn ongeëvenaarde terreincapaciteiten en wendbaarheid tot zijn toonaangevende raffinement. Door geavanceerde technieken te combineren met een nieuwe virtuele ontwikkeling en het slopende ontwikkelingsprogramma van Land Rover, zal de nieuwe Range Rover een ongekend kwaliteitsniveau bieden.

De twee innovatieve PHEV-aandrijvingen (Extended Range Plug-in Hybrid, beschikbaar vanaf 2022) reduceren de CO2-uitstoot tot minder dan 30 g/km en bieden een zuiver elektrisch rijbereik tot 100 km,1 of 80 km in de praktijk. Daarmee kunnen doorsnee Range Rover-klanten tot 75 procent van hun ritten zuiver elektrisch afleggen6.

De nieuwe luxe-SUV is verkrijgbaar in de uitrustingsniveaus SE, HSE en Autobiography. Een First Edition, afgeleid van de Autobiography en met een unieke uitrusting, zal in het eerste productiejaar verkrijgbaar zijn. Deze variant is exclusief leverbaar in de afwerking Sunset Gold Satin, evenals vier andere koetswerkkleuren. De koetswerkversies Standard Wheelbase (SWB) en Long Wheelbase (LWB) zijn verkrijgbaar met vijf zetels, terwijl kopers van de nieuwe Range Rover LWB ook voor een derde rij kunnen opteren, om zo met een volwaardige 7-zitter maximaal zeven volwassenen in alle comfort te vervoeren.

De nieuwe Range Rover SV (beschikbaar vanaf 2022) is een voortreffelijke interpretatie van Range Rovers luxe en personaliseringsmogelijkheden door de experts van Special Vehicle Operations. Het SV-model is verkrijgbaar met zowel korte als lange wielbasis, met exclusieve voorzieningen zoals de nieuwe designthema’s SV Serenity en SV Intrepid, en met de vierzitsconfiguratie SV Signature Suite.

Adembenemende moderniteit

De vijfde generatie van de luxe-SUV tilt de modernistische designfilosofie van Land Rover naar een hoger niveau, met een eigentijdse interpretatie van zijn vertrouwde profiel om een ongelofelijk designstatement te creëren. Hij blijft het voortouw nemen en brengt adembenemende moderniteit, esthetische elegantie en verfijning naar het nieuwste vlaggenschip van Land Rover.

Prof. Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer van Jaguar Land Rover, verklaarde: "De New Range Rover is een auto met een weergaloos karakter, van de onberispelijke terughoudendheid van zijn exterieur tot het feilloos verstilde toevluchtsoord van zijn passagiersruimte. Geïnformeerd door creatief intellect en een verlangen naar perfectie, volgt hij geen mode of trend, maar door een modernistische designfilosofie, gecombineerd met meer dan 50 jaar evolutie, is hij simpelweg de meest begeerlijke Range Rover ooit gecreëerd."

De nieuwe Range Rover wordt gedefinieerd door drie lijnen die men in alle generaties kan terugvinden: de aflopende daklijn, de uitgesproken gordellijn en de oplopende drempellijn. Deze vertrouwde kenmerken gaan hand in hand met de typische korte vooroverhang en een opvallende nieuwe bootachterkant, compleet met praktische tweedelige achterklep, om een elegant profiel met de ongeëvenaarde uitstraling van Range Rover te creëren.

De doorlopende gordellijn benadrukt Land Rovers aandacht voor details terwijl de ronde rand van de deur en het glas een eenvoudige, zuivere afwerking krijgen dankzij de speciaal ontwikkelde, verborgen sierlijst aan de onderkant van de ruiten. De technologie die dat design mogelijk maakt, werd gecombineerd met vlak aansluitende ruiten, lichten die pas zichtbaar worden wanneer ze oplichten, en precieze details die de indruk wekken dat de wagen uit een massief blok is gehouwen.

De gesofistikeerde oppervlakken verzekeren een zuivere en eigentijdse uitstraling en dragen bij tot de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30, wat de nieuwe Range Rover tot de meest aerodynamische luxe-SUV ter wereld maakt.

Het luxueuze interieur wordt ondersteund door moderne, intuïtieve en relevante technologieën, ontworpen om harmonieus samen te werken met de fijnste materialen en welzijnsinnovaties om een rustgevende omgeving te creëren voor alle inzittenden. Zo wordt elke rit een aangename ervaring.

Het kleurenpalet van het koetswerk zet de elegante proporties en zuivere oppervlakken van de nieuwe Range Rover extra kracht bij, terwijl de interieuropties duurzamer, verantwoorder en progressiever zijn dan ooit. Zo krijgen klanten een ruimere keuze aan materialen en afwerkingen, waaronder innovatieve stoffen en aangenaam aanvoelende Ultrafabrics™. Land Rover bevestigt ook zijn baanbrekende partnerschap met Kvadrat™, de toonaangevende Europese producent van hoogwaardige stoffen. Die stoffen worden gecombineerd met Ultrafabrics™ om een cruciale materiaaloptie te creëren die lichter is en slechts een kwart van de CO2-uitstoot van traditioneel leder genereert.

Ongeëvenaard raffinement

De nieuwe Range Rover maakt van elke reis een gelegenheid om nooit te vergeten: hij combineert geavanceerde technologie met moderne luxe om elke inzittende een ongeëvenaard raffinement te bieden, ook op de nieuwe derde zetelrij. Door ongewenste geluiden, trillingen en afleidingen te elimineren en de cognitieve belasting voor de bestuurder en passagiers te verminderen, zullen de inzittenden zelfs na de langste ritten fris op hun bestemming aankomen.

Nick Collins, Executive Director Vehicle Programmes bij Jaguar Land Rover, vertelde: “De nieuwe Range Rover neemt de lessen van meer dan vijftig jaar evolutie en combineert ze met baanbrekende technologieën om een superieur raffinement, comfort en welzijn te verzekeren. Dat doet hij met zijn preventieve ophanging die de wagen voorbereidt op komende bochten, een nieuwe generatie hoofdsteunluidsprekers met noise-cancelling, en luchtzuiveringstechnologie die geuren en virussen aanzienlijk helpt terug te dringen. Zo creëert hij een van de stilste, meest ontspannende reiservaringen ooit, geheel in het teken van moderne luxe.”

De geavanceerde luidsprekertechnologie bouwt voort op het fundamentele raffinement dat de ​
MLA-Flex-architectuur biedt om het interieur sereen en rustig te maken, zodat de inzittenden kunnen genieten van een eersteklas ervaring. Ze gebruikt het 1.600 watt sterke Meridian Signature Sound Systemom een van de stilste auto-interieurs op de weg te creëren, met bijkomende 20W-luidsprekers in de vier belangrijkste hoofdsteunen, voor een uiterst meeslepende klankervaring.

Het Active Noise Cancelling-systeem7 van de derde generatie controleert de trillingen van de wielen en de geluiden van de banden en de motor, die in het interieur doordringen en genereert een annuleringssignaal dat via de 35 luidsprekers van het systeem wordt afgespeeld. Voorbeelden daarvan zijn twee luidsprekers met een diameter van 60 mm in de hoofdsteunen voor elk van de vier volwaardige zetels, die persoonlijke stille zones creëren die vergelijkbaar zijn met het effect van een hoogwaardige hoofdtelefoon.

De nieuwe Range Rover tilt het welzijn van de luxe-SUV naar een nieuw niveau en het Cabin Air Purification Pro3-systeem is het hoogtepunt van deze baanbrekende technologie. Het combineert dual-nanoeTM X-technologie om allergenen te verminderen en pathogenen te elimineren, om geuren en virussen aanzienlijk terug te dringen, terwijl CO2 Management en PM2.5 Cabin Air Filtration de luchtkwaliteit verbeteren. Het is wetenschappelijk bewezen dat de geavanceerde nanoeTM X-technologie virussen en bacteriën, waaronder ook SARS-CoV-2-virussen, sterk vermindert2. De innovatieve technologie is actief in de lucht, zodat de deeltjes niet door een filter hoeven om te worden ingesloten en geneutraliseerd. Een tweede nanoeTM X-toestel op de tweede zetelrij optimaliseert zijn efficiëntie voor alle inzittenden.

In 1992 was de Range Rover de eerste luxe-SUV met een elektronische luchtvering. De nieuwe Range Rover zet die baanbrekende benadering voort met Dynamic Response Pro en een vooruitstrevende ophanging die gebruikmaakt van eHorizon-navigatiegegevens om de weg te lezen en de ophanging voor te bereiden om zo een onberispelijke respons te verzekeren.

De intelligente technologie werkt ook samen met de adaptieve snelheidsregelaar met Steering Assist om koetswerkbewegingen als gevolg van plotse snelheidswijzigingen te neutraliseren. De volledig onafhankelijke ophanging draagt bij tot het luxueuze rijcomfort en beschikt over de allereerste vijfpuntsachteras van Land Rover, die het interieur beter dan ooit beschermt tegen oneffenheden, dankzij geavanceerde luchtveren.

De nieuwe Range Rover is ook de eerste Land Rover met elektrisch bekrachtigde deuren4 met een geïntegreerde gevarendetectie en antiklembeveiliging, die zijn 'Soft Door Close'-functie versterken en ervoor zorgen dat elke rit begint en eindigt met een moeiteloos raffinement en verfijning. De vier passagiersdeuren worden elektrisch bediend (ook via het Pivi Pro-scherm) voor een elegante in- en uitstap in elke situatie, ook bij hoeken tot 10 graden op het terrein. Dankzij de geavanceerde gevarendetectie kunnen de deuren automatisch pauzeren tot de deur vrij is. De praktische tweedelige achterklep, die al sinds 1970 een typisch Range Rover-kenmerk is, werd voor 2021 geüpdatet met een reeks nieuwe technologieën die de veelzijdigheid en het gebruiksgemak ten goede komen.

Binnenin beschermt de veelzijdige koffervloer de bagage en verhoogt ze het gebruiksgemak. Het slimme vloerpaneel kan naar voren worden geschoven over de breedte van de laadruimte rond het middelpunt. Het vormt een scheidingswand die kleinere voorwerpen op hun plaats en gemakkelijk bereikbaar houdt voor het lossen. Hij kan ook achterwaarts over de voorrand draaien om als rugleuning te dienen wanneer de onderste achterklep als buitenzitplaats wordt gebruikt. De nieuwe Tailgate Event Suite5 tilt het Versatile Loadspace Floor-concept van de rugleuning naar nieuwe hoogten door extra verlichting, audiofuncties en op maat gemaakte kussens te combineren tot de perfecte uitkijkpost om te ontspannen in de buitenlucht.

De vijfzitsmodellen beschikken over een nieuwe, automatisch inklapbare bagageafdekking. Deze combineert de functionaliteit van een stijve afdekking met het gemak van een uitschuifbaar design. Ze trekt zich op elegante wijze terug wanneer de bovenste achterklep wordt geopend om een onbeperkt toegang te bieden tot de laadruimte zonder dat men de onderste achterklep hoeft te openen.

Naadloze technologie

De nieuwe Range Rover behoudt zijn rijke, baanbrekende innovaties met tal van technologieën die het gebruiksgemak, de efficiëntie, het raffinement en de veiligheid moeiteloos ten goede komen. ​
Land Rovers nieuwste elektrische voertuigarchitectuur (EVA 2.0) is de voornaamste hefboom en omvat SOTA-updates (Software-Over-The-Air) voor meer dan zeventig elektronische modules. Zo zal de nieuwe Range Rover voortdurend evolueren, verbeteren en up-to-date blijven naarmate hij ouder wordt.

Nick Rogers, Executive Director Product Engineering bij Jaguar Land Rover: De nieuwe Range Rover combineert superieure weg- en terreincapaciteiten met een geëlektrificeerde aandrijving en nieuwe geconnecteerde functies. In onze zoektocht naar comfort zijn we geobsedeerd door de menselijke wetenschap en het inzicht in de hersenactiviteit om de cognitieve impact tot een minimum te beperken en ervoor te zorgen dat deze geavanceerde technologieën in absolute harmonie samenwerken om een moeiteloze rijervaring te creëren. Het is de plicht van een ingenieur om het leven van mensen te verbeteren en dat is precies wat de nieuwe Range Rover voor u zal doen.”

De nieuwe Range Rover tilt de bekroonde Pivi Pro-infotainmenttechnologie van Land Rover naar een hoger niveau met het grootste aanraakscherm ooit. Het 13,1” grote en gebogen zwevende scherm belichaamt de architecturale lichtheid van het interieur met een minimalistisch framedesign. Het verzekert een intuïtieve bediening van alle belangrijke functies en gebruikt de nieuwste consumententechnologie om een smartphone-interface aan te bieden in combinatie met handige fysieke schakelaars voor de klimaatregeling.

Pivi Pro werkt harmonieus samen met het elegante nieuwe, semizwevende Interactive Driver Display van 13,7”, met een nieuwe hogeresolutieweergave, gebaseerd op een lay-out met drie panelen die het design van het Pivi Pro-startscherm intuïtief weerspiegelt. Klanten krijgen de keuze uit diverse configuraties, waaronder een conventionele analoge lay-out, met behulp van de stuurwieltoetsen.

Voor het eerst in een Land Rover geeft het centrale scherm haptische feedback wanneer klanten het scherm aanraken en indrukken. Op deze manier krijgen gebruikers een voelbare bevestiging zonder dat ze naar het scherm hoeven te kijken, waardoor ze hun blik minder van de weg moeten afwenden. Zo wordt Pivi Pro nog intuïtiever.

De achterpassagiers kunnen genieten van een nieuw entertainmentsysteem voor de achterpassagiers (RSE), met verstelbare HD-aanraakschermen van 11,4” op de achterkant van de voorste rugleuningen. Ze kunnen onafhankelijk worden bediend en ondersteunen de verbinding van de meeste toestellen met een HDMI-poort, terwijl achterpassagiers dankzij de wifi-hotspotfunctie onderweg kunnen genieten van smart-tv-entertainment. De 8” grote Rear Seat Touchscreen Controller9 in de centrale armsteun van de Executive Class-achterzetels biedt een snelle en intuïtieve controle voor de perfecte zitpositie en tilt de luxueuze ervaring op de achterbank naar een hoger niveau. ​

Elke nieuwe Range Rover is voorzien van een efficiënte en krachtige led-verlichting, met de nieuwe ‘Digital LED Headlights’met hoge resolutie en een bereik tot 500 meter. Ze creëren een uitzonderlijk designdetail en beschikken over de typische dagrijlichten, geanimeerde richtingaanwijzers, adaptieve koplampen en beeldprojectietechnologie bij het starten, wat ze tot de meest geavanceerde koplampen ooit op een Land Rover maakt. De adaptieve koplampen kunnen tot zestien voorwerpen op het pad van de nieuwe Range Rover in de schaduw zetten en zorgen ervoor dat andere weggebruikers niet verblind worden terwijl de bestuurder toch een optimale verlichting geniet. De Predictive Dynamic Bending Light-technologie gebruikt navigatiegegevens om de lichtbundel actief aan te passen aan naderende bochten in de weg.

De nieuwe manoeuvreerlichten helpen bestuurders om manoeuvres tegen lage snelheid in een slecht verlichte omgeving met het grootste vertrouwen af te werken. Zo creëren ze een tapijt van licht rond de wagen en werken ze samen met de 3D-omgevingscamera om moeiteloos te manoeuvreren.

Bestuurders kunnen de nieuwe Range Rover zelfs van buitenaf aansturen met Remote Park Assist4, dat wordt bediend via een smartphone-app10. Zo kan de luxe-SUV in en uit parkeerplaatsen manoeuvreren terwijl de bestuurder de voortgang in de buurt in het oog houdt. Ideaal om smalle plaatsen in de stad in of uit te rijden of door poorten op het platteland te rijden.

Serene capaciteiten en evenwicht

Het vlaggenschip van de Land Rover-familie vertegenwoordigt het toppunt van verfijnde capaciteiten dankzij geavanceerde hardware- en softwaresystemen die in perfecte harmonie samenwerken dankzij de nieuwe MLA-Flex-koetswerkarchitectuur. Die ongeëvenaarde dynamische capaciteiten worden beheerd door Land Rovers Integrated Chassis Control-systeem, dat diverse geavanceerde technologieën aanstuurt om de dynamiek van de wagen voor elke kilometer van elke rit aan te passen om de rijeigenschappen preventief en reactief te verfijnen.

Rory O’Murchu, Vehicle Line Director bij Jaguar Land Rover: “De nieuwe Range Rover combineert geavanceerde hardware met een baanbrekende toolkit van digitale technologieën en software, stuk voor stuk mogelijk gemaakt door onze geavanceerde elektrische architectuur. Zo evolueert de Range Rover van een mechanische wereld naar een mechatronisch ecosysteem dat een intuïtieve rijervaring verzekert. Ons nieuwe Integrated Chassis Control-systeem is een uitstekend voorbeeld van deze filosofie en coördineert een reeks voorspellende en reactieve technologieën die het nieuwe model tot de meest comfortabele en wendbare Range Rover ooit maken.”

Elke nieuwe Range Rover beschikt over een vierwielbesturing voor een moeiteloos rijgedrag met een hogere stabiliteit bij hoge snelheden en een betere wendbaarheid bij lage snelheden. Zo voelt hij zich even goed thuis op open wegen als in smalle stadsstraten.

De elektrisch bediende achteras biedt een stuurhoek tot zeven graden. Bij lage snelheden draaien de achterwielen in de tegengestelde richting als de voorwielen om de nieuwe Range Rover een draaicirkel van minder dan 11 meter3 te geven, de kleinste van alle Land Rovers tot nog toe. Bij hogere snelheden draait de achteras mee met de voorwielen voor meer stabiliteit en comfort.

De nieuwe Range Rover is ook de eerste Land Rover met ‘Dynamic Response Pro’. Dit krachtige, nieuwe actieve elektronische rolcontrolesysteem van 48 volt werkt sneller en efficiënter dan een hydraulisch systeem, doordat het een koppel tot 1.400 Nm naar de stabilisatorstangen stuurt om koetswerkbewegingen onder controle te houden.

De volledig onafhankelijke luchtvering beschermt het interieur beter dan ooit tegen onvolkomenheden in het wegdek voor een sereen evenwicht op elk moment. Ze combineert toonaangevende luchtveervolumes met schokdempers met twee kleppen, die allemaal worden beheerd door de intern ontwikkelde regelsoftware Adaptive Dynamics.

De intelligente vierwielaandrijving (iAWD) wordt aangestuurd door het ​
Intelligent Driveline Dynamics-systeem (IDD) van Land Rover, dat de grip en bestuurdersinput honderd keer per seconde controleert om het koppel te verdelen over de voor- en achteras en over de twee achterwielen, voor een optimale tractie op de weg en het terrein.

Elke Range Rover beschikt ook over een actief sperdifferentieel achteraan. Dat optimaliseert de tractie van de achteras in snel genomen bochten, op gladde ondergronden en bij grote wieluitslagen op het terrein, wat de capaciteiten en het vertrouwen van de bestuurder ten goede komt.

Al deze technologieën sturen gegevens naar Land Rovers bekroonde Terrain Response 2-systeem, dat de diverse chassissystemen benut om automatisch de perfecte instellingen voor de omgeving te bieden, dankzij de keuze uit zes rijmodi die het werk van de bestuurder op alle terreinen minimaliseren. Bij wijze van alternatief kan de bestuurder de meest geschikte instelling ook manueel selecteren of Configurable Terrain Response gebruiken om het chassis op maat af te stellen.

Geëlektrificeerde efficiëntie

De nieuwe Range Rover behoudt zijn meeslepende combinatie van moeiteloze prestaties en ongeëvenaard raffinement met een compleet gamma geavanceerde zes- en achtcilindermotoren. Als speerpunt van Land Rovers ‘Reimagine’-strategie zal in 2024 een zuiver elektrisch model worden toegevoegd aan het gamma en zal de Range Rover voor het eerst volledig emissievrij rijden. ​

Daarnaast biedt de nieuwe Range Rover vanaf 2022 geëlektrificeerde prestaties met keuze uit nieuwe oplaadbare hybridemotoren (PHEV) met een groter rijbereik, de P440e en P510e, alsook de nieuwste ‘mild hybrid’-versies (MHEV) van de P400 Ingenium-benzinemotoren en de D250-, D300- en ​
D350-dieselmotoren. Een krachtig nieuw benzinevlaggenschip, de P530 Twin Turbo V8, levert meer raffinement en prestaties en is 17 procent efficiënter dan de vorige Range Rover V8.

De nieuwe PHEV-versies met groter rijbereik combineren het inherente raffinement van Land Rovers zescilinder-benzinemotor-in-lijn uit de Ingenium-familie met een lithium-ionbatterij van 38,2 kWh (bruikbare capaciteit van 31,8 kWh) en een 105 kW sterke elektromotor geïntegreerd in de transmissie. Daarmee kan de auto tot 100 kilometer fluisterstil en zuiver elektrisch rijden. Met zijn onmiddellijk beschikbare elektrische koppel accelereert de nieuwe P510e van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden.

De hypergeavanceerde PHEV’s kunnen tot 140 km/u elektrisch rijden en stellen klanten in staat om de nieuwe Range Rover voor de meeste ritten in de stad en op het platteland als een zuiver elektrische wagen te gebruiken. De totale CO2-uitstoot bedraagt minder dan 30 g/km1. Daarmee kunnen doorsnee Range Rover-klanten tot 75 procent van hun ritten zuiver elektrisch afleggen6 als ze elke rit beginnen met een volle batterij. Dankzij de uitgekiende batterijlay-out onder de wagen en in de wielbasis blijven zowel de bagageruimte als de terreincapaciteiten intact.

Het gebruik van geavanceerde eHorizon-navigatiegegevens stelt het hybridesysteem ook in staat om het energiegebruik over de hele reis te perfectioneren, en zo een stille, elektrische aankomst op de bestemming te verzekeren en tegelijk het EV-gebruik in lage-emissiezones te optimaliseren.

De benzine- en dieselzescilinders beschikken over de nieuwste MHEV-technologie met 48V-batterij, die energie recupereert die normaal verloren gaat tijdens het vertragen en remmen om zo het brandstofverbruik te drukken. De slimme, in de riem geïntegreerde startmotor verzekert een alertere en meer verfijnde werking van het stop-startsysteem en biedt extra ondersteuning bij het accelereren.

Uitgelezen personalisering

Vanaf 2022 zal de nieuwe Range Rover SV de luxe en personaliseringsmogelijkheden van de Range Rover perfect interpreteren en klanten nog meer mogelijkheden bieden om een uiterst individuele wagen te creëren dankzij de keuze uit exclusieve designthema’s, details en materialen van de SV.

Dit met de hand vervaardigde model wordt de eerste wagen met het nieuwe keramische SV-label en de vereenvoudigde naamgevingsstrategie: kortweg SV genoemd. Het SV-label distilleert de stilistische en technologische passie van Special Vehicle Operations voor moderne luxe, prestaties en capaciteiten. Het SV-label zal te zien zijn op alle nieuwe Land Rover-modellen die in de toekomst door Special Vehicle Operations worden gelanceerd.

Michael van der Sande, Managing Director van Special Vehicle Operations:“Special Vehicle Operations heeft als doel om de kerneigenschappen van Land Rover-modellen te versterken door elk detail te creëren met een nooit aflatende obsessie voor kwaliteit. In het geval van de Range Rover betekent dat nog meer luxe in elk onderdeel van de auto injecteren. Met meer keuze dan ooit zullen onze klanten een nieuwe Range Rover SV kunnen creëren die hun persoonlijkheid, dromen en verlangens weerspiegelt. Dat is onze interpretatie van moderne luxe.”

Zowel de Standard Wheelbase- als Long Wheelbase-modellen, inclusief het LWB-model met vijf plaatsen dat voor het eerst wordt aangeboden, zijn verkrijgbaar met de speciaal ontworpen designthema’s SV Serenity en SV Intrepid, die de Range Rover tweekleurige contrasterende kleurschema’s voor- en achteraan geven. De exclusieve materialen zijn onder meer glanzende metalen, gladde keramiek, complex mozaïekinlegwerk en zacht bijna-anilineleder, evenals duurzame niet-lederen Ultrafabrics™.

De weelderige nieuwe ‘SV Signature Suite’-optie op de LWB-modellen belichaamt het hogere niveau van luxe en vakmanschap in de Range Rover SV en biedt zijn meest veeleisende klanten een ongeëvenaarde reisomgeving. De uiterst behaaglijke zetels zijn in 24 richtingen verstelbaar en hebben een massagefunctie, terwijl een elegante, elektrisch uitklapbare Club Table vanaf de vaste middenconsole over de volledige lengte op indrukwekkende wijze omhoog loopt op prachtig ontworpen steunen om indien nodig een comfortabele werkplek te bieden.

De Range Rover SV wordt verkrijgbaar met de geraffineerde nieuwe P530 V8 Twin Turbo, de oplaadbare hybrideversie P510e met groter rijbereik (op SWB) en de D350-dieselmotor, een efficiënte zescilinder-in-lijn uit de Ingenium-familie.

De nieuwe referentie voor kwaliteit

De nieuwe Range Rover werd ontworpen en ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk en Land Rover heeft tijdens dit proces maar liefst 125 patenten aangevraagd voor de meest uiteenlopende aspecten, van zijn baanbrekende chassistechnologieën tot zijn PHEV-batterij. De Land Rover-ingenieurs gebruikten simulatietechnologieën uit de autosport om de wagen uitgebreider en intensiever dan ooit aan de tand te voelen in de virtuele wereld en voerden meer dan 140.000 uur aan computeranalyses uit voor de start van de fysieke tests.

Vervolgens begon een vloot prototypes aan een slopend wereldwijd test- en ontwikkelingsprogramma, dat extreme temperaturen trotseerde, van woestijnhitte tot 45° C tot vrieskou in -30° C aan de noordpool.

De nieuwe Range Rover zal exclusief worden gebouwd in de productievestiging van Solihull (Verenigd Koninkrijk), op een hypergeavanceerde productielijn in het gebouw waar ooit de eerste Land Rovers werden gebouwd. Het historische gebouw is de spirituele thuisbasis van Land Rover en werd heruitgevonden als een nieuw en ultramodern centrum voor de Range Rover-productie. Dat toont aan hoe de onderneming haar erfgoed beschermt.

De Nieuwe Range Rover is in België verkrijgbaar vanaf € 123.800. Meer info op www.landrover.be .

1 De PHEV-cijfers die bij de lancering worden vermeld, zijn gebaseerd op schattingen van de constructeur in overeenstemming met de Europese WLTP-wetgeving voor versies met standaard wielbasis en vijf plaatsen en een volledig opgeladen batterij. Enkel voor vergelijkingsdoeleinden. De werkelijke cijfers kunnen verschillen. De CO2-uitstoot, het energieverbruik en het rijbereik kunnen verschillen naargelang de rijstijl, de omgevingsomstandigheden, de belasting, de gemonteerde banden en accessoires, de gereden route en de batterijtoestand. De cijfers voor het gamma zijn gebaseerd op een productiemodel en een gestandaardiseerd traject. PHEV beschikbaar vanaf begin 2022.

2 Texcell-onderzoek, 2020 uitgevoerd voor en resultaten geleverd door Panasonic

3 ​ SWB-model

4 Begin 2022 beschikbaar

5 De ‘Tailgate Event Suite’ met lederen kussens is als optie verkrijgbaar op Range Rover, SE, HSE & Autobiography. Ze is standaard op de First Edition.

6 Schattingen van de constructeur. De werkelijke laadtijden kunnen variëren naargelang de omgevingsomstandigheden en de beschikbare laadinstallatie. Gaat ervanuit dat de auto alleen thuis wordt opgeladen en steunt op geanonimiseerde eigendomsgegevens van wereldwijde Range Rover-klanten

7 Standaard op wagens met het Meridian Signature Surround Sound System.

8 Apple CarPlay is een handelsmerk van Apple Inc. De gebruiksvoorwaarden van Apple Inc. kunnen van toepassing zijn. Android Auto is een handelsmerk van Google LLC. De diensten aangeboden door Apple CarPlay hangen af van de beschikbaarheid van de functies in uw land. Zie https://www.apple.com/ios/feature-availability/#apple-carplay voor meer informatie. De diensten van Android Auto hangen af van de beschikbaarheid van functies in uw land. Zie https://www.android.com/intl/en_uk/auto/ voor meer informatie.

9 Controller met aanraakscherm achteraan enkel in combinatie met Executive achterzetels

10 Alleen compatibele smartphones

EINDE

Range Rover_22MY_Overview_Persbericht.pdf

Range Rover_22MY_Press kit_SV.pdf

Range Rover_22MY_Press kit_Technology.pdf

Range Rover_22MY_Press kit_Capability.pdf

Range Rover_22MY_Press kit_Design.pdf

Range Rover_22MY_Press kit_Powertrain.pdf

Range Rover_22MY_Press kit_Refinement.pdf

1. RR_22MY_ELECTRIFIED_INFOG_261021.pdf

2. RR_22MY_DESIGN_TECH_INFOG_261021.pdf

3. RR_22MY_CONNECTED_TECH_INFOG_261021.pdf

4. RR_22MY_MLA_INFOG_261021.pdf

5. RR_22MY_TRANQUIL_SANCTUARY_INFOG_261021.pdf

1. RR_22MY_TECH_DATA_SWB_261021.V2.pdf

2. RR_22MY_TECH_DATA_LWB_261021.V2.pdf

Heritage

RR_Historic_Timeline_261021.pdf

Family_timeline_A3 30_9.pdf

Range Rover_Heritage_Notes to Editors_261021.pdf

Sociale mediakanalen van Land Rover:

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.landrover.com of neemt u contact op met:

PR Manager Jaguar Land Rover Belux
M : 0476 319 629

Persberichten in je mailbox

Over LAND ROVER

Al sinds 1948 maakt Land Rover rasechte 4x4's met volwaardige terreincapaciteiten over het hele modellengamma. De Defender, Discovery, Discovery Sport, Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar en Range Rover Evoque zijn elk wereldwijd de referentie in hun SUV-segment. 80 procent van het modelgamma wordt geëxporteerd naar meer dan 100 landen.